Historier

Nykøbing Havn - når roen er en del af oplevelsen

Dato: 06-06-2026 Forfatter: Jeanette
Nykøbing Havn bliver ofte kaldt den stille havn. Men måske er det netop roen, lyset over vandet og balancen mellem liv og nærvær, der gør den til noget helt særligt. ⚓💙
Nykøbing Havn - når roen er en del af oplevelsen
En havn med sin egen rytme

Når roen er en del af oplevelsen

Da jeg sad nede ved Nykøbing Havn, kom jeg til at tænke på noget.

Når snakken falder på havnene i det nordlige Odsherred, ender den ofte i Rørvig eller på Odden.

Og det forstår jeg egentlig godt.

Men så er der Nykøbing Havn. ⚓

Det er ikke altid det samme, vi leder efter.

  • Nogle søger liv og mennesker
  • Nogle søger oplevelser og aktiviteter
  • Andre søger roen ved vandet

Rørvig summer af liv. Færgen, restauranterne, butikkerne og alle de mennesker, der kommer forbi i løbet af sommeren.

Odden har sin helt egen energi med arrangementer, fællesskab og mennesker, der mødes omkring havnen.

Og så er der Nykøbing Havn.

Den bliver nogle gange kaldt den stille havn. Den kedelige havn. Havnen hvor der ikke sker nok.

Men måske er det netop derfor, jeg godt kan lide den.

For jeg cykler eller går sjældent på havnen, fordi der skal ske noget.

Jeg tager på havnen for følelsen.

For bådene.
For lyset over vandet.
For de lokale, der kommer gående langs stien om aftenen.
For løberen, der lige tager turen omkring havnen.
For sejleren, der ordner lidt på båden.
For roen.

Jeg tager ikke på havnen for det, der sker. Jeg tager derned for det, jeg mærker.

Det betyder ikke, at der aldrig sker noget.

Ovnhus Markedet trækker masser af mennesker til.

Der kommer cirkus.

Der er kunst og keramik i området.

Café Nokken har i årevis fået folk til at lægge vejen forbi havnen.

Og nu er Sommer Salonen også med til at skabe liv, så man kan nyde en is, en kop kaffe eller bare udsigten lidt længere.

Men når arrangementerne er slut, falder der stadig en særlig ro over stedet.

Og måske er det egentlig det, jeg bedst kan lide.

At Nykøbing Havn ikke prøver at være Rørvig.

At den ikke prøver at være Odden.

At den får lov til at være Nykøbing.

Med sine egne kvaliteter.

Liv nok til, at man har lyst til at blive. Ro nok til, at man har lyst til at komme tilbage. 💙

Tak til Café Nokken og Sommer Salonen for at være med til at skabe liv på havnen.

Del dette indlæg

Flere indlæg

Relaterede indlæg

Indlæser...
Tilbage til toppen