Historier

Kuberts Hjørne åbner osteforretning i Nykøbing og det handler om mere end ost

Dato: 01-05-2026 Forfatter: Jeanette
Kuberts Hjørne har åbnet osteforretning i Nykøbing Sjælland. Men historien handler ikke kun om ost og specialiteter - den handler også om mod, lokale samarbejder, stemning og mennesker, der tør skabe noget nyt i Odsherred.
Kuberts Hjørne åbner osteforretning i Nykøbing  og det handler om mere end ost
Når nogen skaber det, de selv savner

Der er steder, man går ind for at handle

Og så er der steder, man bliver lidt nysgerrig på.

Kuberts Hjørne har åbnet osteforretning midt i Nykøbing. Ikke med en stor officiel åbning endnu, men døren stod åben, og folk fik lov at kigge ind, købe med hjem og mærke stedet.

Jeg spurgte egentlig det første, jeg tænkte.

Hvor dælen får I den energi fra?

For det kræver noget at åbne endnu en dør.

  • Når man allerede driver fiskebutik
  • Når man er med på streetfood rundt omkring i Odsherred
  • Når man alligevel vælger at skabe noget mere

For Lars og Tanja driver allerede fiskebutik. De er med på streetfood rundt omkring i Odsherred. Og nu har de åbnet endnu en butik. En osteforretning.

Der er selvfølgelig mange usikre parametre, når man åbner noget nyt. Sæsoner. Vintermåneder. Ansatte. Kundestrømme. Alt det, man ikke helt kan regne ud på forhånd.

Men det virker ikke som om, det er dét, der fylder mest.

For midt i snakken sagde Tanja noget, der egentlig blev hængende:

Og måske er det faktisk dét, der sker flere steder lige nu. At nogen begynder at skabe det, de selv savner. Ikke fordi det er sikkert. Men fordi de tror på, at det også hører hjemme her.

For Kuberts Hjørne er ikke bare ost og specialiteter.

Det er også varme farver. Lamper fra Skumringstid. Håndtag og kasser malet af en lokal autolakerer. Små spor af mennesker, der har været med til at bygge stedet op.

Og så er der stemningen.

Den følelse af at træde ind et sted, hvor man ikke bare skynder sig videre. Hvor man får lyst til at kigge lidt længere. Se hvad der gemmer sig i hjørnerne. Læse på etiketterne. Spørge hvor pølsen kommer fra. Undre sig over billederne på væggen.

Det føles ikke som fire varer, en stregkodescanner og 414 kroner på dankortet.

Det føles som et sted, hvor man faktisk bliver budt indenfor.

Det føles ikke som noget, der bare er sat hurtigt op. Det føles som noget, nogen har drømt om længe.

Det starter ofte med noget, man selv har savnet.

Og måske er det dét, man begynder at lægge mærke til i Odsherred.

At flere ikke bare tænker: "Kan det lade sig gøre?"

Men snarere:

"Hvorfor skulle det ikke kunne lade sig gøre her?"

Del dette indlæg

Flere indlæg

Relaterede indlæg

Indlæser...
Tilbage til toppen